© AoE Service / Brf Jakob i Järfälla 2019
Made with Xara

Allmänt om föreningen

Nära till butiker, service och kommunikationer

Brf Jakob i Järfälla ligger centralt i Jakobsbergs centrum nära till service, butiker, restauranger och kommunikationer. Pendeltåg till Stockholms city på 20 min med minst en avgång varje kvart från tidig morgon till midnatt. Bussar till kommunens olika delar och täta avgångar till bl a Vällingby, Sollentuna, Akalla, Kista och Danderyd. Ikea, Stockholms Quality Outlet och övriga butiker på Barkarby Handelsområde på gångavstånd. Stora naturområden för promenader och cykel både i öster med Järvafältet och väster utmed Mälarens stränder. Brf Jakob stod klart 1992 och har 205 lägenheter och 19 lokaler, som restauranger, frisörer och butiker. Husen är placerade runt två lummiga gårdar med infartsgrindar för tryggare utemiljö. Där finns lekplatser, utemöbler, boulebana och på södra gården en grillplats. På Norra gården finns Ynglingavägen 13 och 17, Allmogevägen 1 och 3 samt Vasaplatsen 10 och 16. På Södra gården finns Allmogevägen, 4, 8, 10, 14, 16, 18 och 20. Till varje uppgång finns sopnedkast, hiss, tvättstuga och cykelrum. Återvinningsrum finns på varje gård. Grovsopor lämnas i återvinningsrummet på södra gården eller direkt till grovsopbilen (se anslag i porten). På varje gård finns en bastu. Garaget i fyra plan ägs gemensamt av Brf Jakob, Brf Rosenlinden, HSB Norra Storstockholm och Järfällahus AB. Den fastighetsförsäkring föreningen har inkluderar även Bostadsrättstillägget för alla lägenheter vilket innebär att boende inte behöver denna extra kostnad i sin hemförsäkring. Fastigheterna är energideklarerade och radonmätta. Treglasfönster med isolerglas och värmeåtervinning på frånluft gör husen energieffektiva. Uppmätt radonhalt låg på i snitt 20 Bq, långt från Boverkets högsta godkända värde som är 200 Bq. Inomhusluften i bostäderna är också den bästa tänkbara då Brf Jakob har fläktar för både till- och frånluft. Tilluften tas vanligen från den många gånger kalla uteluften, men hos oss sker detta med väl filtrerad och förvärmd tilluft via det avancerade ventilationssystemet som försörjer alla lägenheter.
Välkommen till Brf Jakob